Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mila Nieuwenhuijzen - WaarBenJij.nu Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Mila Nieuwenhuijzen - WaarBenJij.nu

Langkawi

Door: Mila van Nieuwenhuijzen

Blijf op de hoogte en volg Mila

03 Augustus 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vrijdag avond laat kwamen we aan in een regenachtig Langkawi. De koffers kwamen gelukkig al vrij snel, dus hop een taxi in en op naar het hotel. Het hotel viel wat tegen maar aangezien we er toch alleen douchen en slapen was het wel prima. Zaterdag ochtend was het bewolkt en besloten we het stadje Kuah, waar ook het hotel zat, te gaan verkennen. Kuah was oud, vervallen en eigenlijk was er vrij weinig te doen. Pantai Cenang, waar het strand en alle restaurantjes zitten, was zo’n 18 km verderop en daarom besloten we om een scooter te huren. Voor 3 dagen waren we 100 RM kwijt, wat neer komt op ongeveer € 23. Uiteindelijk hebben we in die 3 dagen totaal 10 RM (€ 2,30) aan benzine betaald en zo’n 170 km gereden. Nadat we de scooter hadden opgepikt reden we naar Pantai Cenang. Daar hebben we de hele middag lekker op het strand gelegen en ’s avonds bij een strand tentje tijdens zonsondergang heerlijk van de BBQ gegeten.

Zondag hadden we een 6 uur durende tour door de mangrove geboekt. We werden bij het hotel opgehaald en naar het noorden van het eiland gebracht waar de tour zou plaatsvinden. We werden aan onze boot toegewezen en de tour ging van start. Tijdens de veiligheids uitleg werd meerdere keren benadrukt dat je niet je hand in het water mocht steken omdat er piranha’s en barracuda’s rond konden zwemmen. De eerste stop van de boot was bij stenen huisjes waar vroeger houtskool gemaakt werd. Langzaam aan kwamen er steeds meer aapjes tevoorschijn om de show te stelen. Onze tour guide was maar al te enthousiast om ons te laten zien dat ze konden zwemmen en had pinda’s meegebracht. Daarna was het tijd voor het volgende onderdeel: (zee-)arenden voeren. Stukjes kippenhuid werden in het water gegooid en de arenden kwamen er met z’n allen op af, een voor een doken ze naar het water. Heel bijzonder om dat zo te zien! Terwijl we door voeren naar het volgende onderdeel, een fish farm, voeren we langs bomen en struiken waarvan de wortels in het water groeien, toch wel waar de mangrove bekend om staat. Eenmaal op de fish farm aangekomen werden meerdere soorten vissen gevoerd, waarvan de meeste vrij agressief aanvielen en een hoop water omhoog spatten. Daarnaast werden er ook vrijwilligers gevraagd om een pijlstaartrog te voeren en ik bood me aan! Daarna bezochten we nog een vleermuizen grot, waar gelukkig niet op ons gepoept is, en voeren we de Andamanse zee op waar we Thailand konden zien. De tour werd afgesloten met een lunch op een andere fish farm waarna we rond een uur of 5 weer bij het hotel werden afgezet.

Maandag hebben we het hele eiland rondgereden op de scooter, als we ergens niet zijn geweest zijn we er op z’n minst langsgereden! Allereerst zijn we met onze scooter de berg op, naar het hoogste punt van het eiland, gereden. Het duurde even voordat we boven waren maar dan heb je ook wat! Verder hebben we het zwarte zand strand bezocht en hebben we ergens in het noorden nog een paar uurtjes op een ander strandje doorgebracht. Eind van de middag hebben we de kabelbaan genomen, vanaf waar we een prachtig uitzicht hadden!

Dinsdag ochtend zijn we nog even langs Eagle Square gereden, waar een heel groot beeld van een arend staat, voordat we de scooter weer moesten inleveren. In eerste instantie wilden we die middag nog een Island Hopping tour doen, maar omdat het bewolkt was en erg veel wind stond besloten we om het toch niet te doen. Gelukkig trok het toch nog open en hebben we nog even lekker, met koffers en al, op het strand kunnen liggen. ’s Avonds hebben we heerlijk aan het strand gegeten en daarna was het tijd om weer naar het vliegveld te gaan.

Wat was het lekker om er even een paar dagen tussenuit te zijn! Maar woensdagochtend moest ik gewoon weer aan het werk. Donderdag t/m zaterdag heb ik een split shift gewerkt in F&B omdat het erg druk was. Vanwege de ramadan hadden ze 1 van de 2 restaurants gesloten voor ontbijt en morgen gaat hij voor het eerst weer open. Ik heb ontbijt van 8 tot 12 gewerkt voor ongeveer 700 man in het coffee house Tonka Bean en diner van 6 tot 10 in het meer up-scale restaurant Cedar on 15. Toen de Director of Operations vroeg of we dit konden doen vertelde hij dat we dan na het ontbijt weer terug naar bed konden. Toen hij het vertelde dachten we dat hij een grapje maakte, maar die paar uurtjes extra slaap ’s middags had ik echt wel nodig, ik was kapot!

Nu gaat het allemaal toch erg snel, vandaag is het nog precies een week tot m’n ouders en Joost komen. De afgelopen 2,5 maand zijn echt voorbij gevlogen!

• 04 Augustus 2014 - 20:40

Rob En Bep Kievit:

Lieve Mila,

Wat heerlijk dat je een paar dagen vrij was en wat ben je weer ondernemend bezig geweest! We hebben het eiland, waar je was, opgezocht op de kaart, en dat was nog een behoorlijk eindje vliegen. Op deze manier zie je ook wat meer van het land, de kans van je leven. Alleen zit het er natuurlijk in dat Joost in december regelmatig zijn scooter moet uitlenen aan jou, want daar heb je nu de smaak van te pakken, begrijpen we.
    Afgelopen vrijdagavond zijn je vader, moeder en Joost bij ons wezen barbecuen. Heel leuk dat Joost ook aanschoof. Het was erg gezellig en er is lekker gegeten. Natuurlijk hebben we ook uitgebreid over jou zitten praten. Ze verheugen zich er erg op om naar je toe te komen en om alles met eigen ogen te zien. Rob breng de hele familie a.s. zaterdag naar Dusseldorf om ze daar uit te zwaaien. Nou, ik kan je vertellen dat hij ook graag in het vliegtuig zou willen stappen, maar helaas..... Wij wensen jou heel veel plezier met je ouders en Joost en een gezellige tijd met allemaal.
    Enne.... als je weer terug bent in Holland, maak jij dan een ontbijtje voor ons klaar? Daar heb je nu ervaring mee! Dat is voor jou dan gewoon even tiktak.

Veel plezier en lieve groetjes van Rob en Bep